Avsnitt 7
Hungrig? Ja då är det bara att knalla iväg till närmsta matbutik och välja mellan hundratals olika produkter. Men vad hade vi behövt göra för att bli mätta för 150 år sedan? Hur har vårt sätt att producera mat förändrats? Och var maten bättre förr?
Sara Sundquist, hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen
Andreas Håkansson, docent i livsmedelsteknik, Lunds universitet
Anders Jonebring, R&D Director, Paulig
Industrialisering
Industrialisering är ett samhälles omvandling från jordbrukssamhälle till industrisamhälle. Det här skedde i Sverige i mitten av 1800-talet och kan kort beskrivas att man gick från att använda muskelkraft (människor) till mekanisk kraft (maskiner/fabriker).
Industrialiseringen, och tillgången till barnomsorg, gjorde också att fler kvinnor började arbeta och därmed inte kunde tillbringa lika mycket tid hemma i köket. De behövde kunna köpa färdiga produkter som gick både snabbare och enklare att tillaga efter jobbet.
Storskalig industriell produktion
Vid en storskalig industriell produktion vill man producera mycket mat så effektivt som möjligt. Både råvaruproduktionen och livsmedelsproduktionen sker ofta vid stora och högteknologiska jordbruk och fabriker. Det här gör bland annat att priset på de färdiga produkterna blir billigare.
Industrimat
Brukar delas upp i helfabrikat och halvfabrikat.
Helfabrikat är livsmedel färdiga att äta eller bara värmas upp. Som bröd och färdigrätter.*
Halvfabrikat är livsmedel som är behandlade på något sätt men som behöver ytterligare tillagning innan de äts. Som ris och pasta.
Hel- och halvfabrikat gör att vi slipper stoppa korven, syra grädden och mjölken, ysta osten samt hacka och skära så mycket själva. Det frigör tid och pengar till annat.
Syftet med avsnittet och medföljande uppgifter är att lära sig hur matproduktionen har förändrats över tid i Sverige – och hur det har påverkat oss.
Att använda kunskaperna om hur den industriella revolutionen påverkat vår matproduktion och kunna resonera och reflektera över matens kvalitet då som nu.
Berätta för eleverna att podden handlar om matproduktionens utveckling och att den fakta som läggs fram ska hjälpa dem att förstå skillnaden mellan hur vi framställer och förvarar mat nu och förr i tiden.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Lyssna på podden och läs igenom begreppen som hör till avsnittet.
Exempel på instuderingsfrågor:
Prata om för- och nackdelar med att laga något helt från grunden. Titta på ingredienser och pris.
Prata om för- och nackdelar med hel- och halvfabrikat. Låt eleverna göra en egen salsasås med bara färska råvaror.