Avsnitt 1

Energidrycker – tickande bomb eller rent nöje?

Energidrycker – tickande bomb eller rent nöje?

Åldersgränser, hälsorisker och allmän moralpanik. Energidrycken är enligt många vuxna ett djävulens påfund – vår tids version av vad heavy metal var under 80-talet. Men, stämmer det? I hemkunskapspodden Feeder tar vi reda på fakta om energidrycker och reflekterar över dryckernas påverkan på vår hälsa.

Lärarhandledning

Om avsnittet

Medverkande

Anna-Stina Hallberg, Marknadschef på Spendrups bryggerier

Maria Ahlsén, Doktor i fysiologi, författare och föreläsare

Jessica Norrbom, Doktor i fysiologi, författare och föreläsare

EnergiDryck

Energidrycker är söta läskedrycker som innehåller koffein och annat, till exempel taurin och B-vitaminer. Det finns inga regler som beskriver exakt vad en energidryck är. I Sverige har handeln satt en rekommendation att inte sälja energidrycker till ungdomar under 15 år.

Energi

Mat ger energi, dvs. kalorier. Vi behöver energin från maten för att leva och må bra! Vissa livsmedel innehåller många kalorier per gram, andra färre. Hur mycket energi man behöver beror dels på hur gammal man är och vilken aktivitetsnivå man har, alltså om man rör mycket på sig eller är mer stillasittande.

Koffein

Koffein finns naturligt i bland annat kaffe, te, maté, guarana och mörk choklad. I energidrycker finns koffein som konstgjord tillsats. Koffein kan på kort sikt motverka trötthet och öka koncentrationsförmågan, men får man i sig för mycket kan man bli illamående, få hjärtklappning, muskeldarrningar och sömnproblem. Barn och ungas kroppar är extra känsliga för koffein. Livsmedelsverket avråder från att blanda energidryck med alkohol.

Syfte och mål

Syfte

Syftet med läxan och lektionerna är att lära sig om energidrycker samt få förståelse för hur energidrycker påverkar vår hälsa. Med faktan som grund får eleverna verktyg för att reflektera och resonera kring energidryckers påverkan på den egna hälsan.

Mål

  • Att lära sig om energidrycker.
  • Att använda kunskaper om energidryck för att ta ställning kring valet av varor utifrån deras påverkan på hälsa.
  • Utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för gemensamma resurser och hälsa.

Årskurs 1-6

  • Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.
  • Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.

Årskurs 7-9

  • Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
  • Hur livsmedel påverkar hälsa.
  • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
  • Konsumenters rättigheter och skyldigheter.

Undervisningsförslag

Så introducerar du avsnittet för eleverna

Berätta för eleverna att podden handlar om energidrycker och och att ni kommer fokusera på hur fakta kan hjälpa en konsument att göra medvetna val. Gå även igenom centralt innehåll, syfte och mål.

Tips på frågor för att få igång eleverna:

  • Varför är det 15-årsgräns på energidryck tror ni?
  • Hur pratas det om energidryck i media och hur påverkar det dig?

Läxa

Lyssna på podden och läs igenom faktabladet om energidryck.

Exempel på instuderingsfrågor:

  • Vad är koffein?

Reflektera över energidryck. Är det farligt? Nyttigt? Onyttigt? Varför tror du att det är så populärt bland ungdomar? Vilka positiva kontra negativa effekter kan energidryck ha? Lek med tanken att du blir förälder i framtiden. Skulle du vara okej med att ge din 10-åriga son eller dotter energidryck?

Matlagning och bakning kopplat till lektionen

Prata om livsmedel med högt energiinnehåll och baka en nötbar.