Avsnitt 14
Varför finns det så mycket lagar och regler kring livsmedel? Vem är det som stiftar lagarna? Och hur påverkar de hur och vad vi äter?
Nicklas Amelin, EU-expert, Livsmedelsföretagen
Maria Florin, avdelningschef Säkra livsmedel på Livsmedelsverket
Livsmedelslagar
Den främsta anledningen till att vi har livsmedelslagar är för att vi ska ha säkra livsmedel och skydda konsumenter. Vi måste t ex ha koll på att inga farliga ämnen hamnar i livsmedlen och säkerställa att produktionen sker under hygieniska förhållanden. Konsumenterna ska få korrekt information om livsmedlen och inte bli vilseledda av marknadsföringen.
Ett annat viktigt syfte med lagarna är att bidra till rättvis konkurrens mellan EU:s medlemsländer. Rättvis konkurrens är en förutsättning för frihandel. Numera bestäms därför nästan alla lagar om livsmedel på EU-nivå, och därmed gäller reglerna för hela EU.
Frihandel
Med frihandel menar man handel som inte regleras av tullar, importkvoter eller andra regler som försvårar import och export mellan länder. EU är ett exempel på ett stort frihandelsområde. Genom att ställa samma krav på livsmedel i hela EU så konkurrerar företagen i olika länder på lika villkor. Konsumenterna inom EU ges samma skydd överallt, oavsett i vilket EU-land maten är tillverkad.
Livsmedelsfusk
Livsmedelsfusk är när någon avsiktligt bryter mot livsmedelslagstiftningen för att vilseleda konsumenter och företag för ekonomisk vinning. Det kan till exempel innebära att man tar en billig, importerad fläskfilé och säljer den som svensk, ekologisk fläskfilé. Eller att man ändrar på bäst före-märkningen för att ett livsmedel ska gå att sälja under en längre tid.
Syftet med avsnittet och medföljande uppgifter är att lära sig varför livsmedelslagar finns och hur de påverkar oss i vårt dagliga liv.
Att använda kunskaperna om livsmedelslagar för att kunna reflektera, resonera och ta ställning kring egna val och handlingar.
Berätta för eleverna att avsnittet handlar om livsmedelslagar och att den fakta som läggs fram ska hjälpa oss att göra medvetna val.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Lyssna på avsnittet och läs igenom begreppen som hör till avsnittet.
Exempel på instuderingsfrågor:
Låt eleverna bekanta sig med delikatesser som vi enbart har i Sverige. Till exempel surströmming. Hur gör man surströmming och hur äter man den på bästa sätt?