Avsnitt 9
Antingen älskar eller hatar vi den – maten i skolan. Men vad händer om vi hoppar över skollunchen? Presterar vi per automatik sämre då? Och vad är det för mekanismer som gör att många av oss har negativa känslor kring just skolmat?
Jacob Gudiol, fysioterapeut och författare
Hanna Ardéhn, PTP-psykolog
Maja Nordström, livsmedelsagronom, Arla
Energi
Mat ger energi, det vill säga kalorier. Vi behöver energin från maten för att leva och må bra. Vissa livsmedel innehåller många kalorier per gram, andra färre. Hur mycket energi man behöver beror dels på hur gammal man är och vilken aktivitetsnivå man har, alltså om man rör mycket på sig eller är mer stillasittande.
Syftet med avsnittet och medföljande uppgifter är att lära sig hur mat och energi behövs som bränsle för att hela kroppen ska fungera. Syftet är också att få förståelse för vad som händer om vi hoppar över en måltid som skollunchen.
Att använda kunskaperna om mat och prestation för att kunna reflektera, resonera och ta ställning kring egna val och handlingar.
Berätta för eleverna att podden handlar om mat kopplat till mental prestation och vad som händer om vi hoppar över ett mål som skollunchen. Fakta som läggs fram ska hjälpa oss konsumenter att göra medvetna val.
Tips på frågor för att få igång eleverna:
Lyssna på podden och läs igenom begreppen som hör till avsnittet.
Exempel på instuderingsfrågor:
Prata om vad skolorna kan behöva ta hänsyn till när de lagar lunch och vilka utmaningar som finns.
Låt eleverna laga en välkomponerad lunch med hänsyn till samma kriterier skolan har att förhålla sig till.