Avsnitt 5

Socker och sötningsmedel – hur ska man tänka?

Socker och sötningsmedel – hur ska man tänka?

Hur många har inte hört sina föräldrar tjata om att undvika socker, inte minst i läsk. Men vad är egentligen onyttigast: socker eller sötningsmedel? Vad är för- och nackdelarna med lightprodukter? Och vad är det för skillnad på sockret i juice och läsk?

Lärarhandledning

Om avsnittet

Medverkande

Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen

Sara Ask, barndietist

Erika Danckwardt-Lillieström, vice VD Sveriges Bryggerier

Begrepp att hålla koll på

Socker
Sockerarter är den enklaste formen av kolhydrater och delas in i två huvudgrupper: monosackarider och disackarider. Det finns många olika sockerarter men i livsmedel är glukos (druvsocker), fruktos (fruktsocker), sackaros (”vanligt” socker som består av glukos + fruktos) samt laktos (mjölksocker som består av glukos + galaktos) vanligast.

Tillsatt socker
Tillsatt socker är det socker som inte finns naturligt i råvaror och som tillsätts i ren form till livsmedel som en ingrediens. Rent näringsmässigt är det inte någon skillnad på tillsatt och naturligt socker.

Skillnaden är att när man äter naturligt socker får man samtidigt i sig andra näringsämnen som finns i råvaran (som vitaminer och fibrer) medan tillsatt socker endast innehåller energi.

Sötningsmedel
Sötningsmedel används för att ge livsmedel en söt smak och ersätter socker.

Som sötningsmedel räknas sockeralkoholer och sötningsmedel som inte ger någon energi. De utvinns ur växter eller är syntetiskt framställda. Sötningsmedel som inte ger någon energi är sötare än vanligt socker.

Exempel på livsmedel med sötningsmedel är lightläsk och sockerfria tuggummin. Det finns även sötningsmedel i ren form att köpa, så kallat bordsötningsmedel.

De sötningsmedel som används som tillsatser är godkända och har bedömts som helt säkra av den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa.

Energi
Mat ger energi, det vill säga kalorier. Vi behöver energin från maten för att leva och må bra. Vissa livsmedel innehåller många kalorier per gram, andra färre. Hur mycket energi man behöver beror dels på hur gammal man är och vilken aktivitetsnivå man har, alltså om man rör mycket på sig eller är mer stillasittande.

Socker och hälsa
Enligt Livsmedelsverkets kostråd bör max tio procent av vårt totala energiintag komma från tillsatt socker. Annars är det svårt att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och fibrer som kroppen behöver – utan att samtidigt få i sig mer energi än man gör av med.

SYFTE OCH MÅL

Syfte

Syftet med avsnittet och medföljande uppgifter är att lära sig hur socker och sötningsmedel skiljer sig åt samt få förståelse för hur ämnena påverkar vår hälsa.

mål

Att använda kunskaperna om socker och sötningsmedel för att kunna reflektera, resonera och ta ställning kring egna val och handlingar.

Årskurs 1-6

  • Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.
  • Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.

Årskurs 7-9

  • Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov.
  • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
  • Hur livsmedel påverkar hälsa.
  • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.

UNDERVISNINGSFÖRSLAG

Så här kan du som pedagog introducera avsnittet

Berätta för eleverna att podden handlar om socker och sötningsmedel och att den fakta som läggs fram ska hjälpa oss konsumenter att göra medvetna val.

Tips på frågor för att få igång eleverna:

  • Vad dricker ni helst – läsk med socker eller sötningsmedel?
  • Vad är minst bra för kroppen – läsk med socker eller sötningsmedel?
  • Hur pratas det om socker och sötningsmedel i media och hur påverkar det dig?

Läxa

Lyssna på podden och läs igenom begreppen som hör till avsnittet.

Exempel på instuderingsfrågor:

  • Vad är skillnaden mellan socker och sötningsmedel?
  • Vad är minst bra för kroppen – läsk med socker eller sötningsmedel? Förklara varför.
  • Varför är för mycket socker inte bra för kroppen?

Praktiska moment kopplat till lektionen

Prata om livsmedel med högt innehåll av tillsatt socker och vilka alternativ som finns.

Låt eleverna göra en smoothie av ingredienser som inte innehåller tillsatt socker och som passar utmärkt som mellanmål.